Judas interjú, Track To Hell: a kérdésekre Niklas Kahl válaszol

A Track To Hell metál magazin spanyol ajkú riporterének interjúja, melyben Niklas Kahl a Judas c. lemez kapcsán feltett kérdésekre válaszolt. Az interjúból kiderül, milyen műfajba sorolná Nik a Lord Of The Lost zenekart, hogyan dolgoztak azon, hogy a Judas mindenféle elektronikus hangzás nélkül készülhessen el, valamint az ő szemszögéből is hallhatjuk, hogyan esett a zenekar választása Júdás karakterére.

Kérjük ha tetszett, szólj hozzá a lap alján és köszönd meg te is Andinak a fordítást! (Köszi Andi!) Továbbá kérünk mindenkit, hogy az interjút készítő Track To Hell YouTube csatornáról se feledkezzünk meg! Ha tetszett a videó, ajándékozzuk meg egy lájkkal és/vagy kommenttel a készítőket! Köszönjük segítőszándékodat és együttműködésedet!

Track To Hell interjúja Niklas Kahl dobossal

…. Beköszönés és az új album, a Judas említése (spanyolul)

Riporter: Szerintem a Lord of the Lost az egyik legkötelességtudóbb zenekar, amit valaha láttam, hiszen most jelent meg egy dupla albumotok, megjelentek a videoklipek, ott van a színpadi kiállásotok… Hogy vagytok mostanában?

Nik: Szerencsére teljesen jól vagyunk, különösen én. Persze, csak a magam nevében beszélhetek, de én egyike vagyok azoknak a zenészeknek, akik nem annyira érintettek ebben a jelenlegi helyzetben. Nyilván nem tudunk turnézni, de még így is tudok dolgozni, online órákat adok, meg ilyesmi. Meg aztán dolgozunk a stúdióban, természetesen az új album kapcsán is, de más művészekkel is, úgyhogy szerencsére sok dolgunk – sok dolgom van. És persze megcsináltuk az új albumot is. 😊

R: Igen, egy dupla albumot! Mielőtt erről beszélnénk, elég sok jelzőt használtak már arra, hogy leírják a hangzásotokat, például gót, szimfonikus, indusztriál. Te hogyan jellemeznéd a Lord of the Lostot egy olyan személynek, aki még nem hallotta a zenéteket?

N: Igen, ahogy mondtad is, a hangzásunkban elég sok minden megtalálható, plusz elég nehéz minket beletuszkolni egy konkrét kategóriába, de valószínűleg a legjobban úgy lehetne bennünket jellemezni, mint egyfajta dark rock / metal. Így általánosságban.

R: Első alkalommal néhány ismerősömön keresztül hallottam rólatok, és a név alapján azt gondoltam, hogy egyfajta hagyományos heavy metal zenekar vagytok vagy esetleg black metal zenekar, vagy ilyesmi. Elég nagy meglepetés volt, amikor meghallgattalak benneteket! Mi inspirált benneteket arra, hogy egy olyan albumot készítsetek, aminek a középpontjában Júdás alakja áll?

N: Elég vicces volt, legalábbis most már elég vicces, mert az első lépést a Judas felé februárban tettük meg 2019-ben. Azt hiszem, egy interjúban mondtuk el ezt is, és emlékeztem rá. Meg is néztem a whatsup beszélgetéseket, ahol találtam egy üzenetet Christől, az énekesünktől, aki 2019 februárjában, egy korai reggelen írt nekünk valami ilyesmit, hogy “hé srácok, most ébredtem fel és volt egy álmom és valami hihetetlen álom volt! Az új albumunkról álmodtam, aminek Judas volt a címe és így és így és így hangzott!” Teljesen olyan volt, mintha már az egész album meglett volna a fejében! Mi meg úgy voltunk vele, hogy mi van? Mi a franc van veled? De persze tetszett nekünk is ez a téma, meg az ötlet, úgyhogy megcsináltuk.

R: Ez biztosan az egyik legőrültebb történet az album készítéséről! 

N: Pontosan, ha engem kérdezel! 🙂

R: Miért készítettetek dupla albumot? A dupla album általában egy hatalmas projekt, Chris kigondolta az ötletet 2019-ben, most meg 2021-ben vagyunk. Az eredeti ötlet is már dupla album volt, valami nagy durranás?

N: Igen, teljes mértékben. Volt egy megbeszélésünk, illetve nem is megbeszélés, csak beszélgetés, hogy hé srácok, ne legyen ez egy dupla album? De, miért ne? Ez a hetedik albumunk, másrészről pedig a tizedik stúdióalbumunk, mivel a LoTL megoszlik két projekt között, az egyik a LoTL rockzenekar, a másik pedig…

R: A Swansongs

N: Pontosan, LoTL Swansongs. Tavaly augusztusban jelentettük meg a Swansongs III-t, szóval mindent egybevetve, ez most a tizedik stúdióalbumunk. Úgyhogy mondtuk, hogy legyen dupla album. Oké, legyen, rendben. De az előző albumunk, a Thornstar is egyfajta konceptalbum. 

R: Igen, a dupla albumok, koncept albumok egy nagyon nagy projekt részei. Ez a lemez nemcsak attól dupla, hogy 2 CD-n jelent meg, tele van zenével mind a kettő. Nem olyan, mint a legutóbbi Metallica, ami 1 CD anyaga, csak úgy döntöttek, hogy dupla albumként adják ki. Nálatok mind a két CD-nek saját címe van: Damnation és Salvation (Kárhozat és Megváltás). Hogyan jellemeznéd ezeket?

N: Szerintem először is el kell mondanunk, hogy miről szól maga az album, aminek Judas a címe. Ez nem egy vallásos album, semmi köze a templomi dolgokhoz, semmi ilyesmi. Kizárólag magáról a karakterről, Júdásról szól. Senki nem tudja biztosan a teljes igazságot ebben a vallási kérdésben, Jézusról, a Bibliáról stb. És akkor itt van ez a teljességgel titokzatos karakter, Júdás, akit rettenetesen érdekes volt megvizsgálni a létező összes szemszögből. Mindenki ismeri nagyjából Júdás alaptörténetét, de mi van akkor, ha Jézus és Júdás szupermenő arcok voltak, és Jézus azt mondta, figyelj, nekem királlyá kell válnom. Hm, hogyan valósuljon ez meg… meg kéne halnom… hogyan is csináljuk.. oké, akkor ez lesz a te szereped. Lehet, hogy egész egyszerűen csak kovácsoltak egy tervet, talán az egész csak egy terv része volt. Ez csak az egyik oldal, amiről gondolkodtunk. Azt hiszem, bárkinek, aki hallja a Júdás szót, már van valamiféle elképzelés a fejében róla. Azt gondoltuk, hogy általánosságban mindenki negatívan gondolkodik róla. Júdás egy negatív karakter. De lehet esetleg pozitív is? Azt hiszem, ezért is választottuk szét, az egyik a Damnation / Kárhozat rész, ami a rossz oldalát jeleníti meg, a sötét oldalát, a másik viszont a Salvation / Megváltás rész, ami egy sokkal könnyedebb, és – legalábbis számomra – egy pozitívabb oldal. Elég sok nóta van az albumon, 24 nóta, de annak ellenére, hogy rengeteget gondolkodtunk a témán, és rengeteg nézőpontot megvizsgáltunk, még mindig nagyon sok lehetőség van, hogy hogyan értelmezhetjük a történéseket. 

R: Tehát nem kifejezetten a kereszténységről, vagy a vallásról van szó, sokkal inkább magáról az embertípusról, amit Júdás képvisel. Ő egy kulcsfigura a keresztény “mítológiában” – hívjuk így, mivel ha nem árulta volna el Jézust, akkor lehet, hogy nem is létezne a kereszténység. 

N: Így van

R: Ez egy nagyon érdekes elmélet. Te 2017 óta vagy a zenekarban, igaz?

N: Igen

R: Hogyan hasonlítanád össze ezt az albumot az előzővel, aminek már a része voltál?

N: Ennek az albumnak a hangulata sokkal mélyebb, de valahol egyenletesebb is. Nincs túl sok gyors dal rajta, vagy dalrészlet. Sokkal több ilyen volt a Thornstaron. Talán a Thornstar egy kicsivel metalosabb album volt és nem ennyire dark, de ennek ellenére ez a lemez is szerintem egy metal lemez. Sokféle stílust ötvöztünk ezen, és a legkülönlegesebb ezen az albumon, illetve az album hangzásában az az, hogy ezúttal semmiféle elektronikus hangzást nem akartunk használni. Minden hang, amit a lemezen hallasz, az egy felvett, természetes hang, szóval semmiféle szoftvert nem használtunk erre. Például, amikor egy templomi orgonát hallasz a lemezen, akkor az egy hamburgi templomban felvett orgona. A dobok is teljesen természetesen vannak felvéve, DE – általában, amikor bemész egy stúdióba, a dobokat veszed fel először, utána jönnek a többiek – ezúttal teljesen felborítottuk ezt, és a dobokat a legeslegvégén vettük fel. Kicsit a 80-as évek hangzására törekedtünk. Tehát szükség volt “elektronikus dobokra” anélkül, hogy elektronikus dobokat használtunk volna. Úgyhogy azt csináltuk, hogy különböző hangokat vettünk fel, például elmentünk egy bevásárló centrumba Hamburgban, vagyis Hamburg közelében egy vasárnap délután, amikor teljesen üres volt. Ott voltak azok a hatalmas folyosók, termek, stb. és ott felvettünk néhány dobhangzást mindazzal, amit ott találtunk. Például én az útjelző táblákat ütöttem, amik ott voltak. Vagy például a basszus dob, amit az albumon hallasz, az a kocsim ajtaja. Tehát beprogramoztuk, felépítettük az ütemeket igazi hangokból, aztán valódi dobon rájátszottunk még erre. Amit csak találtunk, használtuk. Aztán van egy fantasztikus kórusunk a lemezen, ami a mi saját kórusunk, mi kutattuk fel azt az öt embert, akik énekelnek. Mi vettük fel a zongorát Chris iskolájában, amikor gyerek volt… mármint ahová iskolába járt, amikor gyerek volt. Nem akkor vettük fel, amikor gyerek volt… 😊 

R: Az fura lett volna 😊

N: A húros hangszereket pedig Bulgáriában vettük fel. Sok munka volt, de olyan hangzást akartunk, amit senki más soha nem csinálhat újra, mert mindent magunknak csináltunk. Azt hiszem, ez a legmeghatározóbb dolog, amitől olyan lett a CD, amilyen. 

R: Emlékszem egy másik német bandára, Einstü….

N: Einstürzende Neubauten

R: Igen, az az 😊Évekig fogalmam sem volt, hogyan kell kiejteni a nevüket 😊 Szóval náluk is az összes ütős hangszer meghatározó. Kiemelkedő lemezek azok is. Mitől lesznek a német bandák ilyen magas színvonalúak az indusztriális zenében? Ott van – egyértelműen – a Rammstein, rengeteg indusztriál banda. Szerinted Németországban miért burjánzanak az ilyesfajta zenekarok? 

N: Hát ez jó kérdés. Fogalmam sincs, mit válaszoljak erre. Talán az alapokat már a 80-as években lefektették, a 80-as évek második felében, de nem tudom pontosan. Persze a Rammstein a legnagyobb név ebben, és benne van ennek a műfajnak az alapítói között is. Szerintem ide tartozik az is, hogy a nyelvhez nagyon jól passzol az indusztriál. Mégha angolul is beszélünk, mindenki azonnal hallja a német akcentust. Talán ez is közrejátszik. 

R: Szeretnél mondani még valamit az olvasóinknak, a Track to Hell közönségének, a spanyol, és latin-amerikai közönségnek? Vagy bárkinek?

N: Legelőször is, nagyon-nagyon köszönjük a támogatást az elmúlt években, de legfőképp nyilván az elmúlt másfél évben. Ez most egy elég szörnyű helyzet, de rengeteg pozitív energiát adtok nekünk. Még így is kapcsolatba tudunk lépni az internet segítségével, és ez hatalmas energiát ad nekünk – és reméljük nektek is – ahhoz, hogy álljuk a sarat ezekben az időkben. Remélhetőleg hamarosan útnak tudunk indulni és találkozhatunk valahol, bárhol is legyen az. 

R: Igen, erre számít mindenki, hogy végül minden jól végződik. Nik, hatalmas megtiszteltetés volt, hogy beszélgetni tudtunk, remélem találkozunk hamarosan valahol. Ha esetleg itt játszotok majd, mindenképpen megpróbálok elmenni. 

N: Az nagyszerű lenne, köszönöm én is!

One thought on “Judas interjú, Track To Hell: a kérdésekre Niklas Kahl válaszol

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .